Tegoroczny Festiwal nosi imię byłej dyrektor Teatru – Aliny Obidniak, z której inicjatywy od 1982 roku
MFTU odbywa się corocznie.
To jedyna tak wielka impreza organizowana w sezonie letnim, dla miasta, regionu, tysięcy turystów
przebywających w Karkonoszach a także mieszkańców województwa na co dzień niezwiązanych z
regionem. Jak zawsze jeleniogórzanie i ci, którzy na Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych
specjalnie przyjadą – z kraju i zagranicy – będą mieli w czym wybierać.
40. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL TEATRÓW ULICZNYCH
7 – 9 LIPCA 2023
JELENIA GÓRA – PLAC RATUSZOWY
7 lipca 2023 (piątek)
godz. 19:00 – Interdyscyplinarna Grupa Teatralna ASOCJACJA 2006 – Polska „MOC 40 - tki"
WIDOWISKO WĘDROWNE – PARADA OD KOŚCIOŁA PW. PODWYŻSZENIA KRZYŻA ŚWIĘTEGO
godz. 20:15 – UROCZYSTE OTWARCIE 40. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW
ULICZNYCH NADANIE IMIENIA FESTIWALU ALINY OBIDNIAK
godz. 20:30 – Andy Spigola – Włochy – „BOATOO”
godz. 21:30 – Kolektyw KEJOS – Polska – "EPITAFIUM BŁAZNA"
8 lipca 2023 (sobota)
godz. 17:00 – Cichy Teatr – Polska – „KUCHNIA PANA LULKA”
godz. 18:00 – Andy Spigola – Włochy – „BOATOO”
godz. 19:00 – Kamil Żongler Malecki – Polska – „OGNIOWA WALIZKA SHOW”
godz. 19:45 – Teatr Formy – Polska – „BABEL”
godz. 21:00 – Blackout Paradox – Czechy – "SHAMANIAC”
godz. 21:45 – Lwowski Akademicki Teatr Woskresinnia – Ukraina – „HIOB”
9 lipca 2023 (niedziela)
godz. 16:00 – Kamil Żongler Malecki – Polska – „OTWARTA STREFA CYRKOWA”
godz. 17:00 – Teatr Nikoli – Polska – „KSIĘŻYCOWA DROGA”
godz. 18:00 – Teatr Czerwona Walizka – Polska – „TU I TERAZ PLUS 40 PLUS”
godz. 19:00 – Teatr Formy – Polska – „TRZY OBLICZA SALVADORA DALI”
godz. 20:30 – Teatr Klinika Lalek – Polska – „POEMAT O SŁOŃCU I KSIĘŻYCU”
godz. 21:45 – Lwowski Akademicki Teatr Woskresinnia – Ukraina – „GLORIA”
Interdyscyplinarna Grupa Teatralna Asocjacja 2006 – Polska „MOC 40-TKI” - WIDOWISKO WĘDROWNE
Moc 40-stki to widowisko plenerowe w formie teatralizowanej parady opartej na kompilacji sztuk
wizualnych i muzycznych, gdzie ukażemy klimat 40 letniego festiwalu, nawiązując do jego tradycji i
historii. W aurze teatralnej narracji podążymy za ulicznymi wędrowcami przez miejskie ulice napotykając
po drodze duchy festiwalu. W końcu dotrzemy do centralnego serca miasta - rynku. Tu na miejscu
poddamy się konsumpcji sztuki teatralnej. Wydarzenie będzie miało charakter widowiskowy i
performatywny jednocześnie, a przytoczone symbole opowiedziane zostaną z przymrużeniem oka. Polem
gry i naturalną scenografią stanie się tkanka miejska. Zobaczymy także wielkie obiekty, rzeźby i instalacje
teatralne, które są znakiem rozpoznawczym Asocjacji 2006.
Andy Spigola - Włochy „BOATOO”
Podążaj za Domenico - ekscentryczną, zdezorganizowaną i hałaśliwą postacią, miłośnikiem magii, tańca i
wzrostu, który z nieprawdopodobnymi wyczynami na granicy idiotyzmu i odwagi zabierze Cię w kolorowy i
absurdalny świat, w którym jest tylko jedno hasło: Boato! Spektakl w ciągłej transformacji, który łączy
teatr uliczny, klauna i osobiste badania nad wykorzystaniem szczudła i wzrostu jako wyzwania.
Boato został wystawiony na najpiękniejszych włoskich placach oraz na Międzynarodowym Festiwalu Cyrku
Współczesnego "Cirk Fantastic"
Kolektyw KEJOS – Polska "EPIFATIUM BŁAZNA"
Co musieli robić aktorzy czasów elżbietańskich, by zdobyć i utrzymać uwagę widza, który gotów był rzucić
w wykonawcę kamieniem, gdy ten wydawał mu się zbyt nudny? Jakich oprócz deklamacji tekstu użyć
strategii teatralnych, by przekazać żądnej rozrywki publice bardziej złożoną treść? Co by było, gdyby za
wystawienie sztuk Szekspira zabrał się błazen?
„Epitafium Błazna” to spektakl z użyciem technik teatru ruchu, teatru plastycznego i cyrku współczesnego,
inspirowany motywami ze sztuk Szekspira, a w szczególności postacią Szekspirowskiego błazna.
Bazując na tym, co „pomiędzy tekstem”, Kolektyw KEJOS snuje nową opowieść rozpiętą między
odwiecznymi problemami a współczesnością. Spektakl ujawnia efekty eksperymentu artystycznego,
badającego relacje między teatrem a nowym cyrkiem.
Kolektyw KEJOS to grupa artystów, która w swej pracy skupia się nad wykorzystaniem technik cyrkowych
jako środka wyrazu równorzędnego z innymi formami performatywnymi, takimi jak: teatr, taniec, muzyka
czy multimedia. W odróżnieniu od tradycyjnego cyrku pokazy Kolektywu stanowią nie tylko serię sztuczek,
ale i spójną wypowiedź artystyczną.
Cichy Teatr – Polska „KUCHNIA PANA LULKA”
Kuchnia Pana Lulka to opowieść o Kucharzu, który w kuchni ma nieznośnego pomocnika. Szczur - bo o nim
tu mowa zadomowił się w zakamarkach restauracji i ani myśli się wyprowadzić. Czy jego obecność pogrąży
interes, czy może uratuję Pana Lulka przed bankructwem?
O tym dowiecie się oglądając spektakl.
Uliczny spektakl " Kuchnia Pana Lulka" jest połączeniem klaunady z teatrem lalek. Adresowany jest do
dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych.
Kamil Żongler Malecki – Polska - „OGNIOWA WALIZKA SHOW”
"Ogniowa Walizka Show" - uliczne show ogniomistrzowskie, czyli autorski program uliczny oparty na ogniu
oraz stałej relacji z widzem.
Teatr Formy - Polska „BABEL”
„Babel” dotyczy, może najbardziej niezwykłego dzieła w historii architektury – wieży Babel. Biblijna
budowla jest bowiem – wedle intencji twórców – metaforyczną figurą odwołującą się do odwiecznego
tematu komunikacji międzyludzkiej. Aktorzy na oczach widza budują gigantyczną wieżę, konstrukcję, po
której poruszają się. Są to wyrwane motywy z życia różnych ludzi z zachowaniem nielinearnej narracji.
Blackout Paradox – Czechy – "SHAMANIAC”
Blackout Paradox zaprasza cię poza świat ludzi, jaki znasz. Poprzez taniec, marzenia, pasję i walkę dusza
szamana wyrusza ku samopoznaniu i doświadcza osobistych doświadczeń poza tą
rzeczywistością. Taneczne akrobatyczne pokazy ognia, luźno inspirowane szamanizmem i
mistycyzmem. Oryginalne narracyjne kostiumy, maski i nietradycyjne rekwizyty przeciwpożarowe w
połączeniu z wyszukaną choreografią dostarczą niepowtarzalnych wrażeń wizualnych.
Lwowski Akademicki Teatr Woskresinnia – Ukraina – „HIOB”
Widzowie staną się świadkami szczęścia i dramatu Hioba – utraty majątku, śmierci dzieci. Pojawi się chór
żałobników, który mimo Hiobowej rozpaczy głosi jednak nadzieję: “wiarę umacniaj i kaj się, i tylko tak
oczyścisz duszę”. Jutowe kostiumy wzbogacają tkaniny białe, czerwone czy czarne wzmacniając
dramaturgię akcji.
Teatr Woskresinnia najpierw stworzył spektakl sceniczny w z tekstami Karola Wojtyły. Przedstawienie
zachwycało śpiewem stylizowanym na cerkiewny. Później powstało widowisko plenerowe. Z intymnego
spektaklu w przestrzeni zamkniętej, poruszającego i wzruszającego pozostaje jedynie opowieść
wzbogacona w widowiskowe środki teatralne i przemieniona w wielkie widowisko. Także tutaj idea
przedstawienia dotyka relacji między Bogiem a człowiekiem – linearnej zależności kiedy Bóg daje i Bóg
zabiera. Dla XIX-wiecznego francuskiego pisarza Gustawa Flauberta biblijna Księga Hioba była
najpiękniejszym poematem świata. Wcześniej poruszyła mocno Woltera i Byrona. W podobnej tonacji o
swoim żalu do Boga pisał nasz Jan Kochanowski w Trenach. Współczesny francuski pisarz i filozof
Francoise Chirpaz w swojej interpretacji tego dzieła dał podtytuł Poemat nadziei, bo jego zdaniem owa
księga sprawia, że „zatrzymujemy się nad przepaścią rozpaczy. Hiob Karola Wojtyły w interpretacji
Jarosława Fedoryszyna akcentuje ponadczasowość starotestamentowej historii.
Kamil Żongler Malecki – Polska - „OTWARTA STREFA CYRKOWA”
Otwarta Strefa Cyrkowa dla dzieci i dorosłych jest zorganizowaną przestrzenią, punktem festiwalowym
gdzie udostępnione są rekwizyty cyrkowe dla każdego, kto chce spróbować cyrkowego rzemiosła. Wraz ze
wsparciem instruktorów każdy może spróbować czegoś nowego.
Teatr Nikoli – Polska – „KSIĘŻYCOWA DROGA”
Jeśli czegoś bardzo pragniemy, cały wszechświat potajemnie nam sprzyja. Marzenia są bowiem jak księżyc
niby daleko, a jednak na wyciągnięcie ręki. Nie możemy go zatrzymać, ale możemy za nim podążać, a
doprowadzi nas tam, gdzie w głębi serca chcemy dotrzeć.
„Księżycowa droga” to zaskakująca wędrówka dwóch oryginalnych postaci. Nie jest to jedynie wyprawa
po świecie, ale też podróż w głąb siebie. Podczas spektaklu stajemy się świadkami poruszającej pogoni za
marzeniami. I chociaż owe marzenia bywają różne; świadczą o pragnieniu poznawania świata i tego, co
wydaje się być nieosiągalne. Przedstawienie adresowane jest do szerokiego grona odbiorców. Każdy
interpretuje je na swój sposób. Jednak niezmienne jest to, że sztuka oddziałuje na ludzką wrażliwość,
porusza wyobraźnię, a proste przedmioty nabierają w niej nowego, symbolicznego sensu.
Teatr Czerwona Walizka – Polska „TU I TERAZ PLUS 40 PLUS”
Rufi Rafi tak jak MFTU obchodzi swoją 40-tkę. Mając więc już niemały bagaż doświadczeń celebruje każdy
moment. W życiu piękne są tylko chwile, dlatego spektakl jednego klauna dzieje się w tym wyjątkowym
miejscu i z tą wyjątkową publicznością. Nie zabraknie specjalnych gości z muzyką na żywo. Szkielet
spektaklu zbudowany na ulotnych doświadczeniach i paradoksach życia codziennego będzie wypełniony
urodzinowymi niespodziankami oraz sentymentalnymi wspomnieniami z festiwalu w Jeleniej Górze.
Teatr Formy – Polska „TRZY OBLICZA SALVADORA DALI”
Artyści przywołują słynne obrazy żyraf, topniejących zegarów, człowieka złożonego z szuflad,
ekscentrycznych kobiet czy dzikich zwierząt, które stały się znakiem firmowym artysty. Pojawią się także
nawiązania do innych przejawów jego twórczości oraz kilka motywów zaczerpniętych z jego
ekscentrycznego życia. Przedstawienie obfituje w poruszające się, efektowne, żywe instalacje.
Twórców interesuje Dali jako człowiek, który tworzył, odnosił sukcesy i żył "ponad stan", w
przeciwieństwie do wielu malarzy i twórców jego czasu. Ten opływający w fortunę i prestiż artysta, był
jednocześnie w codziennym życiu bardzo nieporadny, zdany kompletnie na mecenat i przewodnictwo
swojej żony Gali.
Autorzy spektaklu zadają sobie i widzom, kilka ważnych pytań, dotyczących naszej egzystencji m.in pytanie
o granice wymiaru czasu, fantomy realności, które pojawiają się w naszym codziennym życiu, czy granicę
iluzji, marzeń i złudzeń, w które pragniemy wierzyć.
Klinika Lalek - Polska „POEMAT O SŁOŃCU I KSIĘŻYCU”
Sztandarowy spektakl Teatru Klinika Lalek – wielobarwna baśń z udziałem machin grających i jeżdżących,
lalek, dzieci, aktorów w kostiumach, wreszcie to ogromne, plenerowe widowisko wśród symbolicznych
płonących mandali ognia – opowiadające o odwiecznym układzie sił w kosmosie. „Poemat… to show,
który polega na próbie ukazania sił panujących w kosmosie. Sił, których nie oceniamy, a jedynie
dostrzegamy, przypominamy i przedstawiamy”.
Baśń (bo tak jest określany ten spektakl) opowiada „o słońcu i księżycu, o kobiecie i mężczyźnie, o jing i
jang i o początku oraz końcu, do którego docieramy na grzbiecie tęczowego smoka”. Przestrzeń
przedstawienia budują aktorzy w długich, czarnych pelerynach. Są to malarze przestrzeni, którzy kreują
sceniczną rzeczywistość i usypują z trocin mandalę, tym samym budując niesamowity obraz wszechświata.
Siłą sprawczą, początkiem i przyczyną akcji spektaklu są dwie młodziutkie istoty – Księżniczki Słońca i
Księżyca, które symbolizują praźródło wschodów i zachodów słońca. Natomiast Słońce jest mężczyzną w
złotym stroju i w promiennym pióropuszu, który przeobraża się w Białego Ptaka z jedwabnymi skrzydłami.
Księżycem jest zaś tajemnicza kobieta w czerni i z księżycowym nakryciem głowy, która posiada swoją
magiczną Machinę Nocy. Kobietę i Mężczyznę prezentują ogromne, trzy i półmetrowe lalki.
W spektaklu bierze udział jeszcze jeden pojazd – dwukołowa riksza, która zmienia się w ‚kryształową
lokomotywę’, a także ogromny tęczowy smok ziejący ogniem. Obraz spektaklu jest dopełniany przez
zespół muzyczny oraz ciekawą drewnianą konstrukcję która generuje rytmiczne dźwięki. Jest to
sztandarowy spektakl Teatru Klinika Lalek z udziałem dużych lal, masek i ruchomych instalacji z muzyką
wykonywana na żywo przez Maestra Włodzimierza Kiniorskiego.
Poemat o Słońcu i Księżycu to kontynuacja tematu spektaklu Baśń o Bramach Kresu i Krainie Krańc.
Inspiracje, podobnie jak wcześniej, dotyczą miejsca, w którym aktorzy żyją w zgodzie i harmonii z
otaczającą przyrodą.
Lwowski Akademicki Teatr Woskresinnia – Ukraina – „GLORIA”
Spektakl opowiada o rytuałach i obyczajach, jakie towarzyszą człowiekowi od początku dziejów.
Woskresinnia używając właściwych sobie środków teatralnej ekspresji pokazuje jak ważną rolę w życiu
człowieka pełnił ogień. Przy dźwiękach plastycznej muzyki i granym na żywo perkusyjnym koncertem
Aktorzy – Twórcy Uniwersum, staną sie orszakiem weselnym, trupą wesołych tancerzy i kuglarzy by nagle
przemienić się w rycerzy Apokalipsy i dokonać unicestwienia. Widz śledzi sytuacje towarzyszące
człowiekowi od zawsze : narodziny życia, zabawę, radość , harmonię, ale i piekielne sceny rodem z
apokaliptycznych wizji zniszczenia człowieka. Finał spektaklu daje jednak nadzieję na ostateczne
zwycięstwo dobra. Estetyka spektaklu odwołuje się do na folkloru ukraińskiego. W popisach tanecznych
na szczudłach wykorzystano muzykę laureatki Eurowizji ukraińskiej artystki Rusłany.