105,8 FM | 106,7 FM | 90,9 FM Dolny Śląsk
08 listopada 2025 - sobota Imieniny: Seweryna, Bogdana, Klaudiusza
105,8 FM | 106,7 FM | 90,9 FM Dolny Śląsk
08 listopada 2025 - sobota Imieniny: Seweryna, Bogdana, Klaudiusza
08 listopada 2025 - sobota | Imieniny: Kamila i Szymona | NAJLEPSZE HITY NA DZIEŃ DOBRY

1751352960

Kontrowersje w sprawie wyboru dyrektora Zdrojowego Teatru Animacji

Jak informowaliśmy, prezydent Jerzy Łużniak zdecydował o rozpisaniu nowego  postępowania na to stanowisko.


 W wydanym oświadczeniu podkreślIł, że kandydat, który zdobył – dopiero w kolejnym głosowaniu – przychylność komisji konkursowej zaprezentował program, który nie jest do końca zgodny z oczekiwaniami widzów i mieszkańców Cieplic.
 Ta argumentacja, nie przekonała Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które  zwróciło się do prezydenta Jeleniej Góry o powołanie na dyrektora zwycięzcy pierwszego konkursu - Łukasza Dudy. 
W odpowiedzi  Jerzego Łużniaka czytamy; w związku z zapytaniami na temat unieważnienia i ponownego ogłoszenia konkursu na dyrektora Zdrojowego Teatru Animacji informuję, iż– z pełnym uszanowaniem intencji 'Stanowiska” Ministerstwa w sprawie rozstrzygnięcia konkursu na dyrektora ZTA – nie możemy przyjąć interpretacji zawartej w 'Stanowisku”, uznając, jak tam zapisano iż 'wynik konkursu jest wiążący”.   Ustawodawca określając prawa i obowiązki zarówno Organizatora instytucji kultury, jak i Komisji Konkursowej jednoznacznie wskazuje Prezydenta Miasta, jako organ, który ma głos rozstrzygający.
Dodajmy, że Ministerstwo poinformowało , że w tym tygodniu zwróci się do Wojewody Dolnośląskiego o skontrolowanie legalności ogłoszenia drugiego konkursu na dyrektora Zdrojowego Teatru Animacji. Kontrolę  przebiegu konkursu  zapowiedzieli na konferencji prasowej  jeleniogórscy radni PiS,  Chcemy sprawdzić między innymi jakie wpłynęły skargi, protokół z komisji, oraz zlecone ekspertyzy,  mówi radny Mariusz Gierus.

Poniżej  publikujemy pełny tekst oświadczenia  Prezydenta Miasta w sprawie konkursu na Dyrektora Zdrojowego Teatru Animacji w Jeleniej Górze, oraz dodatkowe dokumenty dotyczące tej sprawy przesłane przez Ratusz:

załączniki:

Plik PDF, Plik PDF, Plik PDF

W związku z zapytaniami na temat unieważnienia i ponownego ogłoszenia 
konkursu na dyrektora Zdrojowego Teatru Animacji informuję, iż– z pełnym 
uszanowaniem intencji „Stanowiska” Ministerstwa w sprawie rozstrzygnięcia 
konkursu na dyrektora ZTA – nie możemy przyjąć interpretacji zawartej w 
„Stanowisku”, uznając, jak tam zapisano iż „wynik konkursu jest wiążący”.  
Ustawodawca określając prawa i obowiązki zarówno Organizatora instytucji 
kultury, jak i Komisji Konkursowej jednoznacznie wskazuje Prezydenta 
Miasta, jako organ, który ma głos rozstrzygający. To przecież Prezydent  – a 
nie Komisja - jest odpowiedzialny za funkcjonowanie instytucji w okresie całej 
kadencji, a nie tylko w momencie wyboru. Oczekiwania Organizatora wobec 
kandydatów wypływają bowiem nie tylko z treści ogłoszenia konkursowego, 
jak zapisano w „Stanowisku”. Są przede wszystkim sformułowane a priori w 
statucie instytucji, który kandydat winien brać pod uwagę przy 
przygotowaniu i prezentacji swojego programu.  
Rozbieżność w ocenie tej sprawy między Prezydentem a Ministerstwem 
wynika z faktu, że o ile kwestią fundamentalną dla Komisji jest tylko i 
wyłącznie ocena artystyczna  prezentowanego przez kandydatów programu, o 
tyle dla Organizatora istotne są także sprawy zgodności funkcjonowania 
instytucji kultury z oczekiwaniami społecznymi, misją instytucji, i in. Nie 
możemy przyjąć w tej sytuacji interpretacji wyrażonej w „Stanowisku”, że 
podnoszone przez nas  aspekty nie mają żadnego znaczenia. Naszym zdaniem 
z Ustawy wynika jednoznacznie, iż to Organizator, w osobie Prezydenta 
Miasta podejmuje ostateczną decyzję, rozpatrując wszelkie aspekty wyboru, 
w tym – jako jeden z nich - rekomendację Komisji Konkursowej. Jeden z nich, 
ale nie jedyny. 
W przypadku wskazania Pana Łukasza Dudy jako osoby najwyżej ocenianej 
Komisja nie brała pod uwagę bardzo wielu przesłanek, koncentrując się 
wyłącznie na programie prezentowanym przez kandydata. Nie 
kwestionujemy tego, albowiem taka jest rola Komisji. Trzeba jednak wziąć 
pod uwagę, że to dla  Organizatora Ustawodawca zarezerwował prawo 
ostatecznej decyzji, właśnie ze względu na szersze spectrum oceny i 
wynikające zeń obowiązki Organizatora, które przecież nie kończą się w 
momencie wskazania osoby zwycięskiej w konkursie.  
Komisja wskazując Pana Łukasza Dudę nie wzięła pod uwagę, iż w swoim 
programie zapisał on, że pod jego kierownictwem ZTA zaanektuje imprezy 
kulturalne, które są wpisane w tradycję innych placówek i instytucji kultury, 
co oznacza arbitralne uszczuplenie ich programów. To – z punktu widzenia 
Organizatora – jest niedopuszczalne, bo grozi erozją działalności innych 
instytucji. Pan Łukasz Duda zapowiedział w otwartej deklaracji, że zamierza 
zatrudniać bez konkursu małżonkę do realizacji działań promocyjnych ZTA, co 
można rozumieć nie tylko jako przejaw nepotyzmu, w formie niemożliwej do 
akceptacji. Taka deklaracja jest nieakceptowana zarówno ze względów 
prawnych, jak i na wydźwięk społeczny takiej decyzji. Komisja nie zwróciła na 
to uwagi, jednak Organizator nie może tego pominąć. Ponadto istotne 
odstąpienie od linii programowej ZTA, pozostające w sprzeczności z zapisami 
Statutu tej instytucji było kolejną przesłanką, która sprawiła, iż decyzja o 
unieważnieniu konkursu i rozpisaniu nowego stała się dla Organizatora 
jedynym możliwym rozwiązaniem. 
Prezydent Miasta podejmując decyzję o rozstrzygnięciu konkursu musi brać 
pod uwagę uchwałę Rady Miejskiej, która w 2013 r. zatwierdziła Statut ZTA, z 
zapisów którego ewidentnie wynika, że program zaproponowany przez Pana 
Łukasza Dudę nie jest w pełni spójny z zapisami tego dokumentu. Z punktu 
widzenia prawa ten brak korelacji wyklucza pozytywną decyzję w sprawie 
rozstrzygnięcia konkursu, mimo wskazania Komisji. Dodatkowo na ocenę 
całej sytuacji wpłynęły opinie środowiskowe, istotnych dla sprawy stron. 
Protest w sprawie złożyły m.in. przewodnicząca Komisji Kultury Rady 
Miejskiej, członkini Rady Programowej ZTA, a także znakomita większość 
zespołu artystycznego ZTA. Nie jest możliwe, by przejść do porządku 
dziennego nad tymi opiniami. 
Chciałbym zwrócić uwagę, iż w dyskursie publicznym pojawiają się zarzuty 
niewystarczającej dbałości  Miasta o obszar kultury, co jest po prostu 
kłamstwem. Jelenia Góra jest na Dolnym Śląsku miastem, które wydaje na 
działalność kulturalną i artystyczną wyjątkowo znaczące kwoty – w 
przeliczeniu na głowę mieszkańca są jednymi z najwyższych w tym regionie. 
Utrzymujemy m.in. dwa muzea miejskie, w tym jedno istotne dla współpracy 
transgranicznej, Dom Gerharta Hautpmanna oraz Muzeum Przyrodnicze. Jako 
jedno z nielicznych miast tej wielkości utrzymujemy Biuro Wystaw 
Artystycznych, dwa teatry miejskie oraz wspieramy działalność Filharmonii, 
mającej w Jeleniej Górze swoją siedzibę. Ponadto utrzymujemy sieć 
osiedlowych domów kultury. Jesteśmy organizatorem wielu festiwali 
artystycznych, w tym mających charakter współpracy międzynarodowej. 
Zdrojowy Teatr Animacji jest w tej sytuacji jedną z takich placówek, która 
powinna harmonijnie, bez niepotrzebnych kontrowersji wpisywać się w cały 
ten obszar aktywności Miasta.  
Powyższe nie narusza w żadnym przypadku oceny Pana Łukasza Dudy, jako 
zdolnego twórcy i animatora kultury. Jego dorobek jest niekwestionowany i 
bardzo szanujemy wszelkie jego dotychczasowe działania. W Jeleniej Górze 
jest potrzeba i miejsce dla teatru awangardowego, który obecnie funkcjonuje 
w Jeleniogórskim Centrum Kultury.  Przez kilkanaście lat pracy Pana Łukasza 
Dudy jego działalność w tym zakresie była i jest wspierana przez Miasto, także 
finansowo. Sedno problemu polega jednak na tym, iż to nie ZTA jest  
właściwym miejscem do realizacji tego rodzaju projektów  artystycznych, 
jakie kandydat, Łukasz Duda zaprezentował Komisji Konkursowej Zdrojowy 
Teatr Animacji  ma bowiem do realizacji zupełnie odmienne zadania.