
Dzięki przekazaniu prywatnych kolekcji przez dwie niemieckie rodziny: Gerharda i Margret Schmidt-Stein oraz Adelheid Schmitz-Brodam muzeum posiada blisko 30 tys. sztuk pojedynczych egzemplarzy dolnośląskiej porcelany. Muzeum przygotowuje dwuczęściową, dwujęzyczną wystawę "Dolny i Górny Śląsk: Kraina Porcelany". Otwarcie pierwszej wystawy planowane jest latem, 8 lipca. Natomiast druga czynna będzie od września. Opisy do obu wystaw będą w języku niemieckim oraz polskim. Mówi Aleksander Szałapski, historyk i współorganizator wystawy porcelany.
Produkcja porcelany odgrywała bardzo ważną rolę jako jedna z gałęzi przemysłu na Dolnym i Górnym Śląsku i przemieniła ten region właśnie w krainę porcelany. Prawie 50 firm produkowało tutaj w latach 1820-1945 porcelanę w największych i najnowocześniejszych wówczas fabrykach w Niemczech.
- W tamtym czasie porcelana ze Śląska podbiła cały świat. Liczne fabryki nie tylko dostarczały klientom porcelanę produkowaną przemysłowo, wysokiej jakości i jednocześnie niedrogą, ale również eksportowały ją do wielu krajów europejskich - mówi dr Martin Kügler, kurator wystawy.
Główną atrakcją przygotowywanej wystawy jest piękna porcelana w stylach od neorokoko do art déco, która świadczy o wysokich umiejętnościach producentów. Dolnośląskie fabryki takie jak Krister, Tielsch, Ohme i Königszelt przekształciły w XIX wieku porcelanę z towaru luksusowego w towar dostępny dla szerokich warstw społecznych. Dwie polskie fabryki - Krzysztof w Wałbrzychu i Karolina w Jaworzynie Śląskiej - do dziś produkują porcelanę na Dolnym Śląsku i świadomie nawiązują do tradycji swoich niemieckich poprzedników.
Małżeństwo Gerhard i Margret Schmidt-Stein w ciągu dziesięcioleci pracy kolekcjonerskiej stworzyli jeden z najbogatszych prywatnych zbiorów dolnośląskiej i śląskiej porcelany. W przeszłości wspierali oni kilkakrotnie Muzeum Śląskie darowiznami i pożyczkami, umożliwiając zorganizowanie kilku wystaw. Pod koniec ubiegłego roku cała kolekcja Schmidt-Stein oraz kolekcja Adelheid Schmitz-Brodam zostały przekazane muzeum.
Kolekcjonerzy Schmidt-Stein zbierali liczne marki różnych producentów według kryteriów estetycznych, natomiast Adelheid Schmitz-Brodam skupiła się na marce Carl Tielsch & Co. i w ten sposób uzyskała szerokie portfolio produktów jednego producenta.