
W sobotę 1 sierpnia o godz. 7:40 z Hrádku nad Nisou wyruszył pierwszy autobus na nowej linii autobusowej numer 691. Na trasie liczącej 66 km przekroczy łącznie pięciokrotnie granicę Czech, Niemiec i Polski. Trzy pary połączeń umożliwią podróż z Zittau przez Bogatynię, Frýdlant, Raspenavę, Nové Město pod Smrkem do Świeradowa Zdroju. Jeden z przystanków znajduje się tuż pod dolną stacją gondoli na Stóg Izerski, który jest idealnym miejscem początkowym wędrówek po Górach Izerskich.
Początkowo linia 691 miała zostać uruchomiona od 6 czerwca 2020 roku, ale z powodu zamknięcia granic nie było pewne, czy linia w 2020 roku ruszy. Decyzję w sprawie uruchomienia linii w tym roku podjęto dopiero pod koniec czerwca. 'My mamy już kilkuletnie doświadczenie jeśli chodzi o lokalne połączenie autobusowe a ta nowa linia będzie świetnym wzmocnieniem tej oferty' - mówi Burmistrz Świeradowa Zdroju Roland Marciniak.
Zaskakująco blisko jest na Smrek (3,3 km) a potem z górki na pociąg do Novego Města pod Smrkem (9,8 km) lub miejscowości Bílý Potok (10,8 km). Na pociąg do Harrachova przez Halę Izerską i Orle to 21 km. Przez Smrek, Smědavę (9,9 km) na autobus do Bedřichova to 24,8 km.
Po zakończeniu przerwy w połączeniach kolejowych na ziemi frydlanckiej (28 lipca - 23 sierpnia 2020 roku) linia ta będzie skomunikowana z pociągami z Liberca w Raspenavie, oferując turystom alternatywę dla popularnej linii autobusowej 650 z Frýdlantu na Smědavę.
Z przeciwnej strony linia będzie połączeniem ze Świeradowa Zdroju do zamku w Frýdlancie, do Bogatyni i Zittau, skąd można pojechać pociągiem z lokomotywą parową w Góry Żytawskie.
Początkowo linia 691 miała zostać uruchomiona od 6 czerwca 2020 roku, ale z powodu zamknięcia granic nie było pewne, czy linia w 2020 roku ruszy. 'Decyzję w sprawie uruchomienia linii w tym roku podjęto dopiero pod koniec czerwca. Bardzo pomogło nam to, że uruchomienie linii będzie można sfinansować ze środków z projektu TRANS-BORDERS, dofinansowanego przez Unię Europejską w ramach programu CENTRAL EUROPE', mówi Jan Sviták, wicehetman Kraju Libereckiego, którego resortowi podlega Koordynator Komunikacji Publicznej Kraju Libereckiego, spółka KORID LK spol. s r.o.
Czasochłonne postępowanie w sprawie wydania międzynarodowej licencji dla linii opóźniło się, na szczęście, tylko niewiele. Przewoźnik ČSAD Liberec, a.s., który będzie linię obsługiwał, otrzymał pozwolenie na początku lipca 2020 roku. 'Polskie ministerstwo transportu wyszło nam na rękę i w efekcie nie zabroniło nam przewozów między przystankami na terenie Polski, tzw. przewozów kabotażowych, co bywa przyjętą praktyką, bo wówczas nie moglibyśmy przewozić podróżnych z Bogatyni do Świeradowa', jedną z trudności, jakie występowały w przygotowaniach projektu, wyjaśnia dyrektor ČSAD Liberec a.s., Martin Oumrt.
Krajski koordynator komunikacji publicznej jako jeden z 15 partnerów projektu, pochodzących z pięciu krajów (A, CZ, D, PL, SLO), partycypuje w projekcie TRANS-BORDERS. Partnerem wiodącym tego projektu jest saksońskie ministerstwo gospodarki, pracy i transportu. Celem projektu jest połączenie europejskich peryferyjnych terenów przygranicznych z głównymi korytarzami transportowymi. Jednym z efektów projektu jest linia autobusowa numer 691, którą KORID LK przygotowywał wspólnie z partnerami ze związku transportowego ZVON z sąsiednich saksońskich Górnych Łużyc, z Powiatem Görlitz oraz Miastami Bogatynia i Świeradów Zdrój.
Weekendowa linia 691 była od początku przygotowywana równolegle z przedłużeniem istniejącej polskiej linii Bogatynia - Porajów do Zittau. Linia 831a polskiego przewoźnika F.H.U. Bielawa, która została uruchomiona do Zittau także 1 sierpnia, zapewni codzienne połączenie Bogatyni z Zittau z kilkoma przystankami na trasie. Obie linie wzajemnie się uzupełniają.
Linia 691 jest weekendowym ekspresowym połączeniem z minimalną liczbą przystanków, przedłużoną przez ziemię frydlancką do Świeradowa Zdroju.
Linia 831a jest codziennie obsługiwaną linią, która mogłaby w kolejnych latach zostać przedłużona o 11 km z Bogatyni do Frýdlantu. Dzięki temu region odzyskałby połączenie, które przed 1945 rokiem obsługiwała kolej wąskotorowa Frýdlant- Zittau.
'By wesprzeć transgraniczne podróże, do niedzieli 22 listopada 2020 roku na linii 691 będzie obowiązywała uproszczona taryfa. Podróż z Hrádku i z Zittau do Świeradowa Zdroju będzie kosztować 2 EUR/ 8 PLN/ 50 CZK a podróż z Bogatyni, z Frýdlantu lub Raspenawy w tym samym kierunku 1 EUR/ 4 PLN/ 25 CZK. Dzieci w wieku 6-18 lat, studenci do 26. roku życia oraz seniorzy 65+ mogą skorzystać z biletu ulgowego tańszego o połowę', dodaje Jan Sviták.
'O tym, na jakich warunkach linia 691 będzie funkcjonowała od końca listopada 2020 roku (po zakończeniu projektu TRANS-BORDERS), rozmawiamy z naszymi partnerami już od stycznia 2020 roku. Sytuacja związana z pandemią przerwała rozmowy na ponad trzy miesiące, a więc wspólne spotkanie, które miało odbyć się w marcu w Bogatyni, odbyło się dopiero 30 lipca 2020 roku w Świeradowie Zdroju', informuje Pavel Blažek z firmy KORID.
'Z powodu wstrzymanych połączeń kolejowych na ziemi frydlanckiej, do niedzieli 23 sierpnia 2020 roku linia będzie kursowała z niewielkimi różnicami w rozkładzie jazdy i wydłużonymi przesiadkami pomiędzy zastępczą komunikacją autobusową w Frýdlancie. W Raspenawie autobus nie będzie jechał pod dworzec, a więc do Novego Města pod Smrkem i do Świeradowa Zdroju dotrze nieco wcześniej', wyjaśnia Otto Pospíšil, mówiąc o trudnościach, z jakimi musi się zmierzyć uruchomienie linii.