
Opera Oberon, ukończona przez Carla Marię von Webera zaledwie trzy dni przed wyjątkowo udaną premierą, zyskała ogromną przychylność publiczności. Mimo początkowego zachwytu, dzieło nie zagościło jednak na stałe w repertuarze światowych scen, w przeciwieństwie do Uwertury z niej pochodzącej.
Ta barwna kompozycja, łącząca poszczególne tematy opery - w tym motywy orientalne - będzie idealnym wstępem do V Koncertu skrzypcowego Wolfganga Amadeusza Mozarta. Utwór, z powodu charakterystycznego Alla turca zwany Tureckim, zawiera wszystkie przymioty, z których słynie twórczość kompozytora. We współczesnej kulturze postać Mozarta jawi się słusznie, jako nad wyraz wybitna i niespotykanie utalentowana. Często jednak zapominamy, że stała za tym ciężka praca, zaczynająca się we wczesnych latach dziecięcych.
II Symfonia C – dur Roberta Schumanna z 1846 roku została w rzeczywistości napisana jako trzecia. Jest ona utworem, który choć doceniony przez XIX w. publiczność, z czasem stracił swą popularność. Problemy zdrowotne kompozytora odbiły się na dziele, a ślady walki z chorobą wyrażone zostały uczuciowością, namiętnością, czy bolesnym tonem rezygnacji. Mimo wszystko podnoszący na duchu ton całości dzieła, w świetle ciężkich warunków powstania owej symfonii, wydaje się wyjątkowy.
Wykonawcy
Jerzy Kosek – dyrygent
Małgorzata Wasiucionek – skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
Program
Carl Maria von Weber – Uwertura do opery Oberon
Wolfgang Amadeus Mozart – V Koncert skrzypcowy A-dur KV 219
Robert Schumann – II Symfonia C-dur op. 61
jelenia góra koncert Filharmonia Dolnoslaska w Jeleniej Górze filharmonia dolnośląska filharmonia w jeleniej górze błyskotliwe dzieła kompozytorzy weber mozart schumann wasiucionek kosek koncert symfoniczny