105,8 FM | 106,7 FM | 90,9 FM Dolny Śląsk
04 marca 2024 - poniedziałek Imieniny: Łucji, Kazimierza, Eugeniusza

TERAZ
NA ANTENIE

>>

Teraz
gramy

>>

105,8 FM | 106,7 FM | 90,9 FM Dolny Śląsk
04 marca 2024 - poniedziałek Imieniny: Łucji, Kazimierza, Eugeniusza

*** MUZYCZNE RADIO W CYFROWYM SYSTEMIE DAB+ W CAŁEJ POLSCE: * Warszawa: kanał 11B * Wrocław: kanał 12B, nadajnik na budynku Sky Tower * Katowice: kanał 10B, nadajnik na budynku Altus * Łodź: kanał 10C * Gdańsk: kanał 5C, nadajnik na budynku Olivia Star * Kraków: kanał 9A * w woj. małopolskim i podkarpackim: kanał 10B * woj. śląskie: kanał 5B z dwóch nadajników * Opole: kanał 10C * Szczecin: kanał 12B * Andrychów: kanał 8D ***                  

Breaking News
04 marca 2024 - poniedziałek | Imieniny: Kamila i Szymona | NAJLEPSZE HITY NA DZIEŃ DOBRY

1541839612

Stara studnia czy szyb wentylacyjny tunelu? Co odnaleziono nieopodal zamku Książ?


Czy po latach poszukiwań nastąpił przełom w temacie tunelu prowadzącego z 65 km linii kolejowej Wrocław-Wałbrzych do Zamku Książ? Piotr Koper, który opowiedział światu legendę tzw Złotego Pociągu podjął kolejną próbę wyjaśnienia zagadki.

– Z każdym metrem w głąb będziemy wiedzieć więcej. Przypuszczamy, że jest to albo sucha studnia, albo szyb wentylacyjny tunelu prowadzącego do Zamku Książ – mówi w rozmowie z Muzycznym Radiem Piotr Koper – Szyb ma średnicę 1,7 metra, od góry jest obudowa ceglana, a potem już lita skała.

Przez dwa dni udało się odkopać ponad 7 metrów szybu wydrążonego po środku ogromnej łąki nieopodal Zamku Książ. Ile jeszcze pozostało?

– Jeśli teoria o szybie wentylacyjnym potwierdzi się, to powyżej 50 metrów, twierdzi Piotr Koper. To ok 2-3 tygodni pracy, do której niezbędni potrzebni ludzie od robót wysokościowych. Tylko w taki sposób będzie można wydobywać rumousz budowlany z wąskiego szybu, jakim jest zasypany.

Historia miejsca jest bardzo niejednoznaczne. Jeszcze w latach 80 ceglana cembrowina wystawała pół metra nad ziemię. Nie wiadomo jednak, z jakiego powodu, mający niemal dwa metry średnicy szyb nie znajduje się na żadnych, nawet tych najstarszych planach.

Przez 3 kolejne lata Piotr Koper poszukiwał najpierw pancernego składu, potem już tylko tunelu kolejowego na 65 kilometrze linii kolejowej Wrocław Wałbrzych. Dzisiejsze prace prowadzone są z dala od tego miejsca.

– Na 65 kilometrze zakończyliśmy badania. Teraz trzeba tam przeprowadzić odwierty – mówi Piotr Koper – Przy dzisiejszych cenach rynkowych to koszt ok. 200 tysięcy złotych. Na to nas po prostu nie stać.

Czy nieoznaczony na planach szyb doprowadzi odkrywców do tunelu, zaczynającego się na 65 km, do którego mógł wjechać pancerny skład?

– Próbujemy tę zagadkę rozwiązać. Jeżeli moje przypuszczenia są trafne, to będzie nam łatwiej dostać się do tunelu tędy, niż przez 65 kilometr. Napewno dowiemy się, jakie było przeznaczenie tego szybu – może nie dziś, nie za tydzień – ale kolejna zagadka zostanie wyjaśniona.


wałbrzych zamek książ historia złoty pociąg